dinsdag 25 september 2007

SCENARIOLES 2007 2008

De A+CD Scenarioles biedt inzicht in communicatieve, artistieke, mediale processen. Via case studies, perceptietheorieën, cultuuranalyses en verhalen over het maken van voorstellingen en films, zet deze les in op het stimuleren van cultureel bewustzijn en maatschappelijk besef. Naast het decoderen van betekenissystemen die ten grondslag liggen aan toonaangevende collectieve beeldvormingen, is er aandacht voor conceptontwikkeling- en visievorming.

De A+CD Scenarioles staat voor analyse, vocabulaire en inzicht in context. Analyse van zowel de productie- als de receptiezijde van artistieke communicatieve projecten. Vocabulaire in de zin van een discipline overkoepelend discours. Inzicht in context bij wijze van kennis over recente en hedendaagse maatschappelijke en artistieke ontwikkelingen. Het gaat hier met name om ontwikkelingen waarin gangbare culturele concepten veranderingen ondergaan. Ontwikkelingen op het gebied van waarneming, perceptie, beeldtaal, beeldvorming, publiek bewustzijn, identificatie, representatie.

De A+CD Scenarioles voorziet in een virtuele toolkit voor het koppelen van artistieke intuïtie aan communicatief inzicht, en voor het verbinden van een communicatieve visie aan een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Om zo mogelijk een doortastende onderzoekende houding te kunnen formuleren ten aanzien van heersende beeldvormingen en actuele communicatieprocessen. Hoe kun je artistieke communicatieve mechanismen verbuigen om vragen te stellen bij sociale, cultureel politieke, mediale, esthetische en ethische kwesties? Aan de hand van relevante projecten in uiteenlopende contreien van het actuele culturele veld, belicht de scenarioles veranderende opvattingen en noties op het gebied van publiek bewustzijn en het plaatsen van projecten in de publieke arena. Daarnaast reikt de scenarioles methodes aan voor het overtuigend motiveren van intuïtieve keuzes en het benutten van woorden om verhelderend te reflecteren op ontwerpprocessen. Om af te tasten waar je staat, om positie te kiezen in het veld waarin je je manifesteert.


Actieve bijdrage aan discussies naar aanleiding van het tijdens de colleges gepresenteerde materiaal (films, boeken, tijdschriften, krantenartikelen, soundtracks, sites) is vereist.


3de jaar: 10 – 12.30 uur scenarioles
4de jaar: 12.30 – 17 uur op afspraak


data najaar 2007:

4 september
18 september
25 september
9 oktober
20 november
4 december
18 december


content najaar 2007:

• Bewegen bewegen van publieke denkbeelden, van opvattingen over mainstream media en de rol van artistieke producties, van noties rond communicatie ethiek en esthetiek; over het bewegen van beeld en geluid sinds de uitvindingen van Edison en de Lumières, de komst van televisie, en de alomtegenwoordigheid van videocamera's.

• Signalen signalen van A via X naar B; over verscheidene perceptietheorieën, dramaturgische tools ter duiding van de relatie tussen gepresenteerde situatie en publiek, vertelstrategieën, plotstructuren, regie van de waarneming.

• Ruimte ruimte en tijdruimte; definiëren van mediale kaders; proportioneren van texturen; geometrie in oosterse en westerse noties over ruimte; projectie.

• Message over de relatie tussen maker en product en publiek; over intentie en articulatie; over het doseren van informatie; over het overtuigend vertellen van een intrigerend verhaal; over het opstuwen van een gekozen invalshoek op een uitgekristalliseerd vraagstuk tot een spannende plot; over het scenario als een pragmatisch theoretisch raamwerk (zoals ingezxet in media, televisie, film, theater, literatuur, alsook filosofie, politiek, economie, bedrijfscultuur).


content voorjaar 2008:

* regie van de waarneming (hier komen onder meer verscheidene

waarnemingstheorieën aan bod, zoals constructivistische, gestalt georiënteerde, en antropologische opvattingen).

* ontwikkelingen in beeldtaal, beeldvorming, bewegend beeld,

informatieversnelling, identificatieprocessen.

* fotografie, film, televisie; mediale tactieken en vervagende grenzen

tussen feit en fictie.

* scenario techniek (plot, personages, subtekst en hypertekst, scripting, beeld en geluid annotaties, dramaturgische handgrepen, filmische timing, perceptiemodellen).

* het vertellen van een overtuigend verhaal (over het net op tijd niet inlossen van narratieve suggesties opdat de recipiënt zich met de story verbindt).

* publiek bewustzijn (Van The fall of public man tot autoreferentiële actuele reclametaal).

* anticiperen op ontwikkelingen in communicatieve processen (zoals

communicatie design als vertaalmodus van beeldtaaldialecten en als motor van de aandachtseconomie).

* redactieprincipes bij research en het afstemmen van referentiekaders.

van ramp- tot droomscenario (regie van een stad, een eeuw, een zineconcept, een reclamecampagne, een generatie, een representatie).



Een selectie uit de A+CD Scenario bibliografie:


Allen, Robert C., ed., Channels of discourse, reassembled, Routhledge, 1992.

Benjamin, Walter, Het kunstwerk in het tijdperk van zijn technische reproduceerbaarheid, SUN, 1985.

Berger, John, Ways of Seeing, British Broadcasting Corporation, London, 1972 ISBN 0 563 122447 / Penguin Books ISBN 0 14 013515 4

Blackburn, Simon, Plato’s Republic, Atlantic Books, London, 2006.

Brecht, Bertolt, Über Theater, Reclam, 1964.Dudley, Andrew, Film in the aura of art, Princeton University Press, 1984.

Foster, Hal, Design and Crime, Verso, New York, 2002

Godard, Jean-Luc, Alphaville, Weekend, Classic Film Scripts, Lorrimer London, 1984.

Goldberg, Roselee, Performance Art, from Futurism to the Present, Thames and Hudson, 1988.

Gombrich, E.H., Art and Illusion, A study in the psychology of pictorial representation, Phaidon Press, Oxford, 1960.

Gorris, Marleen, Drie Scenario’s, in: Het Nederlands scenario, International Theatre & Film Books, Amsterdam, 1990.

Groome, David, An Introduction to Cognitive Psychology, Psychology Press, New York, 2006.

Heywood, Ian, Social theories of art, New York University Press, 1997.

Keuken, Johan van der, Zien, Kijken, Filmen, Van Gennep, Amsterdam, 1980.

Kristeva, Julia, De vreemdeling in onszelf, Contact, Amsterdam, 1991.

Küppers, Harald, Die Farbenlehre der Fernseh-, Foto- und Drucktechnik; Farbentheorie der visuellen Kommunikationsmedien, DuMont++ Buchverlag Köln, 1985.

Luyendijk, Joris, Het zijn net mensen, Podium, Amsterdam, 2006.

Maffei, Lamberto, ed., Beeldende kunst en onze hersenen, Veen, Amsterdam, 1997.

Mannoni, Laurent, Eyes, Lies and Illusions, The art of deception, Hayward Gallery, London, 2005.

Moore, Michael, The official Fahrenheit 9/11 reader, Simon and Schuster, New York, 2004.

NFTA, handboek camera, Amsterdam, 2006.

Ruven, Paul, Het geheim van Hollywood, 2007.

Sennett, Richard, The fall of public man, Knopf, New York, 1986.

Sylvester, David, Moonraker, Strangelove and other celluloid dreams: the visionary art of Ken Adam, Serpentine Gallery, London, 1999.

Truffaut, François, Jules et Jim, découpage intégral, Points Films, 1972.

Geen opmerkingen: