maandag 4 januari 2010

ACD SCENARIO bibliografie, een selectie:


Allen, Robert C., ed., Channels of discourse, reassembled, Routhledge, 1992.

Benjamin, Walter, Het kunstwerk in het tijdperk van zijn technische reproduceerbaarheid, SUN, 1985.

Berger, John, Ways of Seeing, British Broadcasting Corporation, London, 1972 ISBN 0 563 122447 / Penguin Books ISBN 0 14 013515 4

Blackburn, Simon, Plato’s Republic, Atlantic Books, London, 2006.

Brecht, Bertolt, Über Theater, Reclam, 1964.Dudley, Andrew, Film in the aura of art, Princeton University Press, 1984.

Foster, Hal, Design and Crime, Verso, New York, 2002

Godard, Jean-Luc, Alphaville, Weekend, Classic Film Scripts, Lorrimer London, 1984.

Goldberg, Roselee, Performance Art, from Futurism to the Present, Thames and Hudson, 1988.

Gombrich, E.H., Art and Illusion, A study in the psychology of pictorial representation, Phaidon Press, Oxford, 1960.

Gorris, Marleen, Drie Scenario’s, in: Het Nederlands scenario, International Theatre & Film Books, Amsterdam, 1990.

Groome, David, An Introduction to Cognitive Psychology, Psychology Press, New York, 2006.

Heywood, Ian, Social theories of art, New York University Press, 1997.

Hyde, Lewis, The Gift, Canongate, Edinburgh, 2007.

Keuken, Johan van der, Zien, Kijken, Filmen, Van Gennep, Amsterdam, 1980.

Kristeva, Julia, De vreemdeling in onszelf, Contact, Amsterdam, 1991.

Küppers, Harald, Die Farbenlehre der Fernseh-, Foto- und Drucktechnik; Farbentheorie der visuellen Kommunikationsmedien, DuMont++ Buchverlag Köln, 1985.

Luyendijk, Joris, Het zijn net mensen, Podium, Amsterdam, 2006.

Maffei, Lamberto, ed., Beeldende kunst en onze hersenen, Veen, Amsterdam, 1997.

Mannoni, Laurent, Eyes, Lies and Illusions, The art of deception, Hayward Gallery, London, 2005.

Moore, Michael, The official Fahrenheit 9/11 reader, Simon and Schuster, New York, 2004.

NFTA, handboek camera, Amsterdam, 2006.

Raessens, Joost, Filosofie & Film, Deleuze en de cinematografische moderniteit, DAMON Budel, Amsterdam, 2001.

Ruven, Paul, Het geheim van Hollywood, 2007.

Sennett, Richard, The fall of public man, Knopf, New York, 1986.

Sylvester, David, Moonraker, Strangelove and other celluloid dreams: the visionary art of Ken Adam, Serpentine Gallery, London, 1999.

Truffaut, François, Jules et Jim, découpage intégral, Points Films, 1972.
Geplaatst door Jellichje Reijnders op 15:56 1 reacties
ethics of storytelling, and of listening


For Paul Ricoeur, the core of ethics of narratives is our ability and responsibility to tell time-and place-bound as well as value-laden stories - stories that push forward alternatives and different viewpoints. But is this enough? Mika Hannula claims that we ought to demand more from the idea of ethics of storytelling, and to pay attention to the dual character of storytelling. For any kind of story, we need the ones who tell it, and the ones who listen to it. Thus, we need a context, and we need a reciprocal relationship. We require not only the ethics of telling the story, but also the ethics of listening.


Presentatie suggestie:

Overtuigen is de crux.
Geïnspireerd, gedreven, helder en aantrekkelijk aan het oppervlak;
doortastend, toegewijd, intelligent en intrigerend in de diepte.
Schets de conceptontwikkeling in grote lijnen, geef context bij de achterliggende ideeën en gedachten, laat je plannen tot de verbeelding spreken, motiveer je artistieke intuïtie, maak je publiek nieuwsgierig, geef aan wat je teweeg wilt brengen bij welke publieksgroep, en maak duidelijk dat je werk, plan, aanpak, onderzoek, experiment er echt toe doen.
Overtuig van de communicatieve kwaliteit, urgentie en relevantie van je werk.
Overtuig met je kijk, eigenzinnigheid, bevlogenheid, inventiviteit, inzicht, overzicht en contextbewustzijn.
Hoe laat je anderen warmlopen voor jouw optiek, idee, fascinatie, observatie? Hoe doe je anderen geloven in jouw missie? Wat is je persoonlijke noodzaak en wat is de relevantie voor het publiek dat straks met je werk wordt geconfronteerd? Bijvoorbeeld: welke motieven liggen aan je onderwerp, invalshoek en wijze van articuleren ten grondslag? Bijvoorbeeld: ben je uit op het aankaarten en bevragen van een bepaald maatschappelijk fenomeen? Wat zou je met je werk willen bijdragen aan de beeldvorming in het culturele veld waarin je je manifesteert?
En welke uitspraak doet je werk over beeld en beeldvorming?
Hoe vertaal je een artistieke intuïtie in een krachtige communicatieve beeldtaal?




*************************************************************************************
ROTTERDAM ARTTRIP tuesday, december 1st

12.30h www.wdw.nl
* MORALITY

14.30h www.boijmans.nl
* the newest collection
* the art of fashion
* interventions

16.00h www.nai.nl
* designing coexistence

17.30h www.sculptureinternationalrotterdam.nl
* SIR Cinema Coolsingel 47

19.00h dinner @ Lof der Zoetheid
presentation Anastasia de Ruyter
********************************

Geen opmerkingen: