vrijdag 18 januari 2008

Dag derde jaars,

Hier een suggestie met het oog op jullie presentatie.

Overtuigen is de crux.
Geïnspireerd, gedreven, helder en aantrekkelijk aan het oppervlak;
doortastend, toegewijd, intelligent en intrigerend in de diepte.
Schets de conceptontwikkeling in grote lijnen, geef context bij de achterliggende ideeën en gedachten, laat je plannen tot de verbeelding spreken, motiveer je artistieke intuïtie, maak je publiek nieuwsgierig, geef aan wat je teweeg wilt brengen bij welke publieksgroep, en maak duidelijk dat je werk, plan, aanpak, onderzoek, experiment er echt toe doen.
Overtuig van de communicatieve kwaliteit, urgentie en relevantie van je werk.
Overtuig met je kijk, eigenzinnigheid, bevlogenheid, inventiviteit, inzicht, overzicht en contextbewustzijn.
Hoe laat je anderen warmlopen voor jouw optiek, idee, fascinatie, observatie? Hoe doe je anderen geloven in dat waarvoor je alles op alles zet? Wat is je persoonlijke noodzaak en wat is de relevantie voor het publiek dat straks met je werk wordt geconfronteerd? Bijvoorbeeld: welke motieven liggen aan je onderwerp, invalshoek en wijze van articuleren ten grondslag? Bijvoorbeeld: ben je uit op het aankaarten en bevragen van een bepaald maatschappelijk fenomeen? Wat zou je met je werk willen bijdragen aan welke contreien van het culturele veld?
En welke uitspraak doet je werk over het ontwerpen zelf?
Hoe vertaal je een artistieke intuïtie in een krachtige communicatieve beeldtaal?
Hoe geef je jezelf straks vorm als ontwerper en in welk cultureel veld zou je je willen manifesteren, en hoe komt deze ambitie in je presentatie terug?

Veel succes gewenst. Helaas kan ik er maandag niet bij zijn. Zie jullie dinsdag.

Geen opmerkingen: