zondag 3 februari 2008

ethics of storytelling, and of listening

PUBLIC LECTURE BY MIKA HANNULA
Feb. 5, 2008, 19.30h

Location: Piet Zwart Institute, Mauritsstraat 36, 3012 CJ Rotterdam

Ethics of Storytelling

According to the Aristotelian idea of seeing life as a narrative, a good life of a human being is spent searching for the good life of a human being. This is not an empty tautology. Rather, it forces us to provide contextualized versions for what it means to be an active, critical and self-reflective human being. The idea of seeing life as a narrative also points directly to the obvious consequence: if and when it is a narrative, there are always plural, contested and conflictual ways to describe yourself.

Two writers that have articulated the power of self-definition through narratives are Albert Camus and Salman Rushdie. They describe the power to be able to participate in the production of meanings as situated and embedded selves.

For Paul Ricoeur, the core of ethics of narratives is our ability and responsibility to tell time-
and place-bound as well as value-laden stories - stories that push forward alternatives and different viewpoints. But is this enough? Mika Hannula claims that we ought to demand more from the idea of ethics of storytelling, and to pay attention to the dual character of storytelling. For any kind of story, we need the ones who tell it, and the ones who listen to it. Thus, we need a context, and we need a reciprocal relationship. We require not only the ethics of telling the story, but also the ethics of listening.

A lecture in the framework of the thematic seminar "One-Eye, Two-Eyes,
and Three-Eyes - On the Notion of Storytelling" held at the Piet Zwart
Institute by the UQBAR FOUNDATION

www.uqbarfoundation.org
www.pzwart.wdka.hro.nl

1 opmerking:

Karin Feenstra zei

Forward mail van Karin Feenstra aan:

Beste Mari, Pieter, Elvira

Graag opnieuw aandacht voor het volgende:
Ik heb veel studenten van ACD
en ondervind bijna om de twee weken hinder van
verplichte (!) lessen, begeleidingsafspraken en
incidentele workshops (Ahmet Polat 11 en 19 maart)
en excursies (Jellichje Reijnders 25 maart)
op de afdeling ACD.
Van studenten hoor ik dat zij verplicht worden aanwezig te zijn.

Een groot deel van de ACD studenten
moeten noodgedwongen en herhaaldelijk
mijn werkcollege tijdelijk onderbreken.
De studenten die vandaag afwezig waren,
hebben een belangrijk deel van de inleiding gemist.
Een inleiding die de werkgroep nodig heeft
ter voorbereiding van een presentatie
en als richtinggevend voor de latere discussies.

Geconfronteerd met de excursie op 25 maart
heb ik uit pure armoede besloten zelf mee te gaan,
maar eigenlijk vind ik het natuurlijk ronduit teleurstellend
en uitermate oncollegiaal dat het zo toegaat.
Dit is slecht voor de kwaliteit van mijn werkgroep
en slecht voor de academie, als je het mij vraagt.

Kan hier iets worden gedaan.
En dan bedoel ik dat het probleem nu eens bij de bron wordt aangepakt.
Ik heb in het verleden gedaan wat ik kon,
ik ben een beetje klaar met moeite doen.
Het is bovendien mijn verantwoordelijkheid niet.

Er is een afspraak dat de dinsdagmiddag roostervrij zou zijn
i.v.m. de lessen theorie in het derde jaar.
Ik heb kunnen vaststellen dat die afspraak
stelselmatig niet wordt nagekomen.

Ik word op deze manier belemmerd in het uitvoeren van mijn taak
en kan dit daarom niet zomaar op zijn beloop laten.

Groet!

Karin
.....................................................................................
Drs. Karin A.A. Feenstra, kunsthistorica en publiciste
Spiegelgracht 24 sous
1017 JS Amsterdam
t en f: +3120 6272805
gsm : +31 6 24728848
.....................................................................................